Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Hoe de iPad marktaandeel verliest en waarom dat niet zorgelijk is


6 Aug 2013
Je wist dat het ging gebeuren, maar toch doet het een beetje pijn als het bevestigd wordt: Apple verliest marktaandeel in de tabletmarkt. Onderzoeksbureau IDC komt vandaag met cijfers die er niet om liegen. In het afgelopen kwartaal was 32 procent van alle verkochte tablets een iPad. In het zelfde kwartaal van 2012 was dat nog 60 procent. Samsung, Apple’s grootste concurrent steeg in dezelfde periodes van 7,6 naar 18 procent marktaandeel. Ook Asus, Lenovo en Acer zijn gestegen in marktaandeel.

Deze cijfers klinken zorgelijk en zullen die-hard fanboys misschien slapeloze nachten bezorgen, maar is dat terecht? Nee, want ze komen niet als een verrassing en het verhaal erachter blijkt minder zorgelijk dan de koppen op techblogs doen vermoeden.

De cijfers van IDC komen niet onverwacht. Bij de bekendmaking van Apple’s afgelopen kwartaalcijfers, twee weken terug, werd immers al duidelijk dat er minder iPads waren verkocht dan in hetzelfde kwartaal van 2012. Ook die daling was vooraf voorspeld. Apple heeft namelijk sinds oktober vorig jaar geen nieuwe iPad meer op de markt gebracht. Concurrenten buitelen ondertussen over elkaar heen met nieuwe tablet-modellen. Ervaringen uit het verleden leren dat een nieuw iPad-model gepaard gaat met een scherpe verkoopgroei.

Het dalende marktaandeel van de iPad kan verder verklaard worden uit de lage prijzen waarvoor Android- en Surface-tablets op de markt zijn gebracht. Zo wordt de populaire Nexus 7 van Google en ASUS voor de kostprijs verkocht en ‘dumpte’ Microsoft onlangs nog de Surface RT na tegenvallende verkoopcijfers. Wie kijkt naar de daadwerkelijke winst die gemaakt wordt met tabletverkopen komt tot de conclusie dat geen enkele tabletmaker in de buurt komt van Apple.

Kortom, zelfs de grootste Apple-fan kan vanavond rustig gaan slapen. Zolang er ergens dit jaar maar nieuwe modellen in de planning staan is en blijft de iPad een succesverhaal. En die marktaandeelcijfers? Ach, je kunt ze ook zo bekijken: Apple’s vier grootste concurrenten kunnen zelfs samen nog niet tippen aan het marktaandeel van de iPad.

Welterusten.

Reality Distortion Field

Hierbij weer eens een prachtig artikel van colummschrijver  
 (MacFan)

Beleggers niet onder de indruk van Apple.

Het is weer zover. Apple kondigt een productpresentatie aan op 10 september. De geruchtensites draaien tevoren overuren met foto’s en filmpjes van Lego-kleurige iPhones 5C en vergulde iPhones 5S. In de reactiekolommen wordt daar bovenop gedroomd van de iWatch, herziene AppleTV, iPad 5, iPad mini 2, OS X Mavericks, iWorks 2014 en een One more thing. En wanneer niets van deze NIET DOOR APPLE AANGEKONDIGDE producten is te zien, volgen de teleurgestelde reacties. ‘Is dit nou alles?’ ‘Apple innoveert niet meer.’ ‘Apple kiest voor het geld.’ De Volkskrant verzamelde reacties van mensen die stiekem op meer hadden gehoopt (dat is leuker dan enthousiasme). Het is een treurig lijstje. Met als hilarische uitschieter Yuri van Geest van Quantified Self: ’Apple is al bijna twee jaar niet meer echt aan het innoveren en krijgt een achterstand op de concurrentie. Samsung en Google zijn op dit moment innovatiever.’ Ik hoop dat hij met die innovatie niet Samsungs teleurstellende Galaxy Gear of Google ‘Ik loop voor gek’Glass bedoelt, maar daarna vertelt hij waarom de M7-coprocessor in de 5S de wereld kan veranderen (wat men innovatie noemt). ‘En dat moet dan ook wel, anders kan Tim Cook zijn biezen wel pakken.’

Says who?

Iedereen mag aankloten. Microsoft, Google, Yahoo en zelfs Samsung. Maar Apple heeft de PLICHT te innoveren, om te maken wat speculanten op basis van halve informatie graag zouden zien. Apple MOET elk jaar iets revolutionairs laten zien. Het grappige is dat niemand het ziet als het gebeurt. iPhone en iPad werden ook als instant-mislukkingen gezien. Dus iedereen: hou eens op met dat gemekker. De beleggers zijn misschien niet onder de indruk. Ik wel.

Dat Apple iets geraakt heeft dat over twee jaar als innovatief herkend wordt, blijkt uit de reacties die het nut van een smartphone met 64-bits processor wegwuiven en van Google, dat bij monde van Motorolalacherig doet over de vingerafdruksensor. Ja, dat reality distortion field, ook dat kon iemand bij Apple beter.