Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Kinderen gebruiken tablets al vroeg

Een derde van de eenjarigen speelt regelmatig tot vaak op de tablet van mama of papa. Dat blijkt uit het rapport 'lene Miene Media' van de Nederlandse stichting Mijn Kind Online. 'Nog voor ze één was, kon ze swipen.'
"Ze is net twee en ze en ze kan hele­maal alleen met de iPad overweg. Swipen en apps opzoeken lukt haar zelfstandig. Nog voor ze een was kon ze al swipen over de iPad en iPhone", zo getuigt een moeder in het rapport 'lene Miene Media'. Uit de rondvraag bij 1.001 ouders blijkt dat haar dochter geen unicum is. Een op de drie eenjarigen gebruikt 'regelmatig tot vaak' een tablet.
Het onderzoek gebeurt jaarlijks en in 2012 ging het nog maar om een op de acht baby's. Het ver­wondert pedagoog en multime-diakenner Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool) niet dat net de tablet aan zo'n opmars bezig is bij de jongste groep. "Een tablet is perfect voor digibeten en dus ook voor kleine kinderen", zegt hij. "De pictogrammen, het aanraken... Het gebruik is zo intuïtief dat letterlijk iedereen het kan."
Het gaat om Nederlands onder­zoek, maar in Vlaanderen zullen de cijfers niet veel verschillen, meen De Bruyckere. "Uit de recent­ste cijfers die we voor Vlaanderen hebben, blijkt dat 27,7 procent van de gezinnen een tablet heeft. Gezinnen met kinderen zijn over­vertegenwoordigd en driekwart deelt de iPad met partner en/of kin­deren."
De markt speelt er dan ook gre­tig op in. Fisher Price heeft een iPadhouder ontwikkeld die ervoor moet zorgen dat kinderen de tablet kunnen hanteren zonder brokken te maken. In appland is het aantal toepassingen ondertussen feno­menaal: van babypiano's (voor ukjes van een paar weken oud) tot apps die de tablet omvormen tot een rammelaar om de kleine stil te houden.
De allerkleinste groep houdt zich volgens het onderzoek vooral bezig met het bekijken van YouTubefllmpjes - Nijntje blijkt erg populair te zijn - en met simpele tekenspelletjes. Vanaf ongeveer anderhalfjaar komen daar spelle­tjes, zoals memory, bij. Bij alle groe­pen is de tablet ook erg populair als drager van verhaaltjes: een kast vol prentenboeken neemt meer plaats in dan een verzameling boekjes op de tablet en bovendien zijn de digi­tale exemplaren interactief.
Ouders weten zelf vaak niet of ze zo blij moeten zijn met het feit dat hun kind van jongs af aan ondergedompeld wordt in de wereld van de apps. Dertig procent zegt geen positieve effecten te zien en bijna de helft geeft eigenlijk toch de voorkeur aan ander speelgoed. Tegelijkertijd stimuleren ouders het gebruik 'omdat ze vrezen dat hun kind anders achterop zal hin­ken' en vinden vier op de tien de tablet een godsgeschenk voor moeilijke momenten: ideaal om verveling tegen te gaan."
"Dat is een risico", meent Joke Bauwens, professor media en com­municatie aan de VUB. "Kinderen moeten niet altijd bezig zijn. Verveling stimuleert creativiteit. Maar tegelijkertijd zou het onno­zel zijn om de tablet proberen
tegen te houden. Begeleid je kind, laat het gecontroleerd dingen ont­dekken en dan zou ik mij er geen zorgen om maken. Integendeel."
Voor het individuele kind lijkt het, mits gemonitord, alleen maar een pluspunt dat er een tablet in huis is, maar hoe zit het met de kin­deren die in een gezin zonder gad­gets leven? Op 2,5 komen kleuters die al sinds jaar en dag met apps werken plots samen met leeftijds­genoten die nog nooit een tablet gezien hebben. "Er dreigt een kloof te ontstaan", zegt Bauwens. "Niet zozeer motorisch - met een tablet werken is kinderspel - maar wel cognitief." Dat blijkt uit het rapport: de spelletjes die gespeeld worden zijn vooral educatief en bij de kleine kinderen is mama of papa bijna altijd in de buurt om samen te spelen.
"Ik merk in het onderwijs een zekere huiver om mee te gaan met moderne technologie", zegt Bauwens. "Veel scholen vinden dat er al zoveel technologie is en dat kinderen op school even vrij moe­ten zijn van die prikkels. Maar je creëert op die manier een artificiële wereld, los van de realiteit. Met de tablet kun je in een kleuterklas heel leuke dingen dingen doen. Het wordt tijd dat het onderwijs de scholen uitrust met hedendaagse technologie."
 
(Bron: De Morgen * 23 april 2013 * Kim Herbots)