Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Toegangscode

Tijdens de keynote uiteenzetting van okt had ik het reeds over de toeganscode van je iDevice met hun wachttijden.

Deze keer wijden wij dit verder uit met wat het gevolg is van een verkeerde code 

Wat te doen na een verkeerde code

Wat te doen als je iPad geblokkeerd is na te veel verkeerde toegangscodes

Bron: Tidbits 

Met kerst heb ik mijn moeder een iPad gegeven. De iPad was haar eerste iOS-apparaat en ze was er vond hem geweldig. Met name Touch ID. Maar ik vergat haar te zeggen dat Touch ID wel vereiste dat ze om de zoveel dagen haar toegangscode moest ingeven en bij het instellen van het apparaat had ze erop gestaan een alfanumerieke toegangscode te gebruiken. Dus toen hij haar vroeg om de toegangscode had ze haar Apple ID-wachtwoord ingetoetst. En toen nog een keer. En nog een keer.

Totdat het apparaat uiteindelijk op slot ging en de volgende melding gaf: "iPad is geblokkeerd - verbind met iTunes".

<http://tidbits.com/resources/2018-01/Disabled-iPad. jpg>

Toen ik mijn beklag hierover deed op Twitter en bij ons TidBITS Slack-team, ontdekte ik dat de meeste tech-mensen niet eens weten dat er zoiets gebeurt want zij vergeten hun toegangscodes niet!

Helaas ken ik het probleem maar al te goed, want ik heb een door tech-onbewuste peuter in huis die het toegangsscherm van de iPad graag als trommel gebruikt dus blokkeert hij de iPad regelmatig.
En voordat je het vraagt, nee, deze functie heeft niets te maken met de functie Data wissen in "Instellingen > Touch ID & toegangscode" die de gegevens op je iOS-apparaat wist na tien verkeerd ingevoerde toegangscodes. Dit is een ingebouwde veiligheidsmaatregel die niet kan worden uitgeschakeld.

Na hoeveel verkeerde toegangscodes de iPad op slot gaat, is onderwerp van discussie. Apples support-documentatie zegt zes keer. Tijdens mijn tests bleek dit niet zo te zijn.
Ik had slechts vijf willekeurige wachtwoorden nodig om de iPad voor 1 minuut te laen blokkeren. Apple blijkt echter maat-regelen te hebben genomen om het per ongeluk blokkeren tegen te gaan.
Ik heb de toegangscode 1111 meer dan 20 keer kunnen gebruiken zonder dat de iPad op slot ging. Daarna heb ik 9874 nog 20 keer kunnen invoeren zonder problemen. Maar daarna waren er maar 3 willekeurige toegangscodes nodig, zonder de juiste in te voeren waarmee de teller teruggezet wordt, om de iPad te blokkeren.

Nadat dit gebeurt, werkt het als volgt: het apparaat wordt eerst 1 minuut lang geblokkeerd. Er is geen manier om hieromheen te werken. Je moet gewoon wachten als een stout kind tot de tijd voorbij is. Is deze eenmaal voorbij, dan krijg je één kans om je toegangscode correct in te voeren en anders wordt het apparaat geblokkeerd voor 5 minuten. Een volgende foute invoering en de blokkade duurt 15 minuten! De fout daarna blokkeert het apparaat weer voor 15 minuten. Daarna een uur. En als je het dan nog één keer fout doet, kan je nooit meer direct het apparaat in komen. Het enige wat je dan nog kan doen, is alle instellingen en inhoud wissen en herstellen van een reservekopie.

Tijdens mijn tests om dit proces na te doen, was ik verbaasd hoe vasthoudend mijn moeder was in het invoeren van de verkeerde toegangscode.
Maar ik denk dat een van de ontwerpfouten die Apple hier gemaakt heeft is dat het nergens uitlegt /waarom/ de iPad geblokkeerd is. De technisch meer onderlegden zullen waarschijnlijk snel door hebben wat er aan de hand is, maar dat is niet noodzakelijkerwijs meteen duidelijk bij minder ervaren gebruikers.

Een handiger bericht zou zijn "iPad is om veiligheidsredenen vijf minuten geblokkeerd. Controleer de toegangscode en probeer nogmaals". Dit zou er op zijn minst voor zorgen dat de gebruiker expliciet verteld wordt wat deze verkeerd had gedaan.

Hoe ik het heb opgelost?
Als je iOS-apparaat geblokkeerd is, is de normale manier om dit op te lossen om het met iTunes te wissen en te herstellen van een reservekopie. Dus dit was niet een vergissing die ik over de telefoon kon oplossen. Ik moest naar haar huis toe met mijn MacBook Pro. En de situatie was nog vervelender omdat mijn MacBook Pro alleen Thunderbolt 3-poorten heeft en haar iPad alleen een Lightning naar USB-kabel meegeleverd gekregen had, dus moest ik ergens een adapter opvissen.

Als het apparaat met iTunes is gesynchroniseerd, dan is het wissen en herstellen naar verluidt een redelijk eenvoudig proces. Maar daar haar iPad nooit gesynchroniseerd was met mijn MacBook Pro, moest ik het apparaat eerst in herstelmodus zetten door het te verbinden met iTunes en de Sluimer- en Thuisknop ingedrukt houden tot ik het Verbind met iTunes-scherm zag. Deze methode werkt op alle iPads, iPod touches en oudere iPhones. Als je een iPhone 7 of later hebt, is het proces een beetje anders:

  • iPhone 7 en iPhone 7 Plus: Houdt de zijknop en de volume-omlaagknop ingedrukt tot je het het Verbind met iTunes-scherm ziet.
  • iPhone X, iPhone 8, en iPhone 8 Plus: druk de volume-omhoogknop in en laat hem los, druk dan de volume-omlaagknop. in en laat hem los, en druk tot slot de zijknop in en houd die ingedrukt tot je het Verbind met iTunes-scherm ziet.

Toen ik eenmaal via iTunes verbinding had met de iPad was het herstel een fluitje van een cent: gewoon op de knop Herstel iPad klikken. Eventueel zie je nog een melding dat er een probleem was met je apparaat en dat het dus geüpdatet of hersteld moet worden. Klik dan op de knop Herstel in het betreffende venster.

Merk op dat deze herstelprocedure vereist dat iTunes de nieuwste versie van iOS ophaalt, ongeacht of die al of nog niet op het apparaat staat. Daar komt bij dat een iOS-apparaat slechts 15 minuten in herstelmodus blijft. Als die download langer dan 15 minuten duurt, moet je hem opnieuw in de herstelmodus brengen. Voor deze herstelprocedure is het dus essentieel dat je een snelle internetverbinding hebt. Helaas was de internetverbinding van mijn moeder destijds niet snel genoeg. Ik moest met het apparaat terug naar mijn huis, naar mijn glasvezelverbinding, om hem te herstellen, e n daarna moest ik hem weer terugbrengen.

Later kwam ik erachter dat er nog een andere, eenvoudigere oplossing is voor dit probleem, waarbij je geen Mac met iTunes nodig hebt en die je op afstand kunt uitvoeren: Zoek mijn iPhone, of met een iPad Zoek mijn iPad.
Je hebt wel een andere computer of een ander iOS-apparaat nodig om dit te kunnen doen, maar als je in iOS of op iCloud de ingebouwde app Zoek mijn iPhone opstart, het onklaar gemaakte apparaat kiest en op Wis iPad klikt, kun je het apparaat wissen.
Als Zoek mijn iPad echter niet geactiveerd was en je ook geen Mac met iTunes ter beschikking hebt, is de enige overgebleven mogelijkheid om het het apparaat naar een Apple Store te gaan om hem daar te laten resetten. Inderdaad, je laatste hoop is om je onklaar gemaakte apparaat naar een Genius Bar te brengen en Apple hem te laten resetten.

Merk ook op dat als Zoek mijn iPad wel geactiveerd is, Activeringsslot ook aan staat. Dat betekent dat als je het apparaat opnieuw installeert, je zult moeten inloggen met de oude Apple ID-gegevens die bij het apparaat hoorden om aan te tonen dat het niet om een gestolen apparaat gaat.

Gelukkig liep dit verhaal goed af. Ik had de iPad van mijn moeder zo geïnstalleerd, dat het iCloud-back-ups maakte, en toen ik die back-up teruggezet had, had ze al haar apps terug, ingelogd en wel, zodat ze snel weer aan de slag kon. Ik hielp haar met het creëren van een nieuw /numeriek/ wachtwoord en activeerde op haar verzoek ook dubbele verificatie voor haar Apple ID. Dat was een paar weken geleden en tot nu toe gaat het goed.

Losse opmerkingen

Gedurende deze mini-crisis heb ik weer wat geleerd aangaande het installeren van iOS-apparaten voor derden. Maak geen alfanumeriek wachtwoord aan, zelfs als ze erom vragen. Laat ze een numeriek wachtwoord verzinnen. Het is te eenvoudig om het wachtwoord en dat van je Apple ID door elkaar te halen. Zorg er bovendien voor dat je alle beveiligingsmaatregelen die je instelt goed uitlegt.

Daarnaast heb ik een paar aanbevelingen voor Apple voor het verbeteren van deze functie.
Allereerst: geef ons de mogelijkheid om hem uit te zetten! Ik begrijp sowieso niet wat het nut is. iOS heeft al een functie die het apparaat wist als te vaak een fout toegangswachtwoord wordt ingevoerd. Ik begrijp en waardeer Apples nadruk op beveiliging, maar sommige apparaten hebben minder beveiliging nodig dan andere.
De iPad van mijn moeder en mijn zoon bevatten geen gevoeligere informatie dan naar welke Youtube-filmpjes ze kijken. Een toegangswachtwoord van zes cijfers is meer dan voldoende beveiliging. En als het echt nodig is, dan kan ik beide apparaten op afstand wissen met Zoek mijn iPhone.

Daar komt bij dat het met deze functionaliteit niet uitgesloten is dat een apparaat volkomen waardeloos wordt en een gebruiker belangrijke gegevens verliest, als er geen back-ups van het apparaat werden gemaakt of als de beschikbare back-ups door welke oorzaak ook onbruikbaar blijken te zijn.
Ik ben niet eerder een verplichte beveiligingsfunctie tegen-gekomen die een consumentenapparaat compleet kan de-activeren zelfs als de rechtmatige eigenaar op zeker moment zichzelf kan legitimeren.

In theorie kan iemand met toegang tot je iPhone of iPad het apparaat op deze manier deactiveren, gewoon om te pesten. Het zou te allen tijde mogelijk moeten zijn dat een rechtmatige eigenaar toegang verkrijgt tot een gedeactiveerd apparaat zonder daarbij een ander apparaat of een andere computer nodig te hebben, wellicht door de gegevens van je Apple ID in te voeren.

Toegangscode + Touch ID

Alles op je telefoon wordt wel of niet door een toegangscode beveiligd. In Instellingen onder Toegangscode kun je je toegangscode instellen en wijzigen. Bovenaan kun je een toegangscode instellen. Ook kun je daaronder wijzigen wanneer om je code gevraagd moet worden: direct, na een korte tijd of bijvoorbeeld na vier uur. Direct is natuurlijk het veiligst. Zet 'Eenvoudige code' uit om een volledig toetsenbord te kunnen gebruiken als toegangscode, in plaats van de 4-cijferige numerieke code. Wil je Siri, Passbook en 'Antwoord met bericht' wel vanaf het lockscreen kunnen inzien? Dan kun je deze opties in Instellingen aanvinken. Als laatste kun je 'Wis gegevens' selecteren om, na 10 mislukte pogingen om een toegangscode in te voeren alles van je iPhone of iPad te wissen.