Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Apparaatgebruik beheren met Schermtijd
Schermtijd in iOS: zo voorkom je smartphoneverslaving

Bron: Tidbits

Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen voortdurend met zijn mobiel bezig is, wat sommigen dan weer smartphones als verslavend doet bestempelen. Om dit te verhelpen, heeft Apple in iOS 12 een reeks functies met de naam Schermtijd geïntroduceerd. Hiermee kun je zien hoe vaak je je iOS-apparaten gebruikt en instellen hoe vaak je bepaalde apps gebruikt. Apple heeft de ouderinstellingen in iOS ook ondergebracht bij Schermtijd, zodat je in je groep voor delen met gezin het gebruik door kinderen kunt zien en (tot op zekere hoogte) kunt instellen.

Voor ik jullie uitleg hoe je Schermtijd gebruikt, wil ik een veelvoorkomend misverstand uit de weg ruimen. Sommige mensen zeggen dat Schermtijd niets gaat veranderen, omdat de gebruikers de waarschuwingen gewoon zullen negeren.
Maar dat is het punt niet! Apple is je moeder niet. Schermtijd is niet meer dan een verzameling tools om je te helpen je tijd te beheren.
Nu dat nog eens duidelijk is gemaakt, zullen we leren hoe we deze nieuwe tools kunnen gebruiken. Lees voor een handleiding van andere nieuwe functies in iOS 12 mijn boek Take Control of iOS 12.

 

Schermtijd inschakelen

Schakel eerst Schermtijd in. Dat doe je in Instellingen Schermtijd. Er verschijnt een scherm met een beschrijving van alles wat Schermtijd kan doen. Druk op Ga door en beantwoord de vraag of het om jouw apparaat gaat of om dat van je kind. Kies het eerste om rechtstreeks naar de instellingen van Schermtijd te gaan.
Als je het apparaat van je kind instelt, gaat iOS 12 door de instelling van elke functie van Schermtijd:

  • Apparaatvrije tijd:
    hier kun je instellen wanneer Schermtijd je apparaat blokkeert. Standaard is dit van 10 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends. De bedoeling hiervan is om je te beschermen tegen technologische verleidingen wanneer je zou moeten slapen.
  • Applimieten:
    hier kun je het dagelijks gebruik voor categorieën van apps beperken: sociale netwerken, games etc. Je kunt een willekeurige tijdsduur vanaf 1 minuut kiezen. Beperkingen voor specifieke apps kun je hier niet instellen, maar dat kan wel op een andere manier. Hoe precies, leg ik later uit.
  • Materiaal en privacy: in dit scherm kun je materiaalinstellingen configureren en privacy-instellingen vergrendelen, maar er zijn geen acties.

Op het eind laat Schermtijd je een toegangscode voor Schermtijd instellen. Dit is een andere toegangscode dan die van je apparaat en is vereist om de beperkingen van Schermtijd te omzeilen. Zonder toegangscode zou je kind (of jijzelf) alle tijdbeperkingen kunnen negeren, en dat is nu net niet de bedoeling.
Als je Schermtijd voor jezelf instelt, dan stel je best ook nog altijd een toegangscode in, zodat je de instellingen die je zelf hebt ingesteld niet zomaar gaat omzeilen. Of je kunt natuurlijk ook je partner die je vertrouwt de toegangscode laten instellen, zodat die de controle heeft.
Je kunt deze opties altijd in- of uitschakelen, dus je hoeft je niet verplicht te voelen dat meteen te doen. En ook al kun je het gebruik door een kind direct instellen, je kunt het apparaat van een kind ook nog altijd beperken in je groep Delen met gezin via InstellingenSchermtijdNaam van het kind. Meer hierover aan het eind van dit artikel.

Verbruik controleren

Schermtijd geeft je elke week een verslag, met daarin hoeveel tijd je je apparaten hebt gebruikt en wat je hebt gedaan. Als je kinderen hebt ingesteld in Schermtijd, dan krijg je ook een verslag over hun gebruik.
Je kunt je verbruik ook altijd zien in het overzicht in InstellingenSchermtijd, met je totale schermgebruik voor de dag, samen met een indeling in categorieën waarin je de meeste tijd hebt doorgebracht.

Screen Time usage.
Tik op die samenvatting om een gedetailleerdere grafiek te zien die de gegevens per uur laat zien, of als je naar het tonen van de laatste 7 dagen gaat, de gegevens per dag. Met deze en andere grafieken in Schermtijd kun je specifieke waarden zien door ergens op de tikken en je vinger daar vast te houden.
Grafieken van Schermtijd.

Graphs of Screen Time usage.
Scrol naar beneden om nog meer details te zien over je meestgebruikte apps, het aantal keer dat je je apparaat hebt opgepakt en je meldingen:

  • Meest gebruikt
    hier worden je meestgebruikte apps (en websites) getoond, op volgorde van gebruik. Je kunt op Toon categorieën tikken als je de apps liever gegroepeerd wil hebben. Als je op een app of categorie tikt, kan je een beperking instellen. Dat leg ik hieronder uit.
  • Aantal keer opgepakt: hier kun je zien hoe vaak je je apparaat hebt opgepakt en wanneer je dat gedaan hebt. Zelfs wanneer je je apparaat niet veel gebruikt, kijk je misschien wel voortdurend op het scherm. Het is niet helemaal duidelijk wat als oppakken telt, maar je zult bijvoorbeeld misschien weleens 's nachts op het scherm tikken om te zien hoe laat het is. Grafiek van het oppakken.
    A graph of pickups.

     
  • Meldingen:
    heb je het gevoel dat je overladen wordt door meldingen? Hier kun je zien hoe het werkelijk zit. Je kunt zien hoe vaak je meldingen hebt ontvangen in een bepaalde periode, hoeveel je er per uur of dag krijgt en welke apps de meeste meldingen genereren. Je kunt ook meteen op een app tikken om naar de instellingen voor de meldingen te gaan, zodat je de berichtgeving voor die app meteen uit kunt schakelen.
    Notification graph.
    Grafiek van meldingen.

Het gebruik van je apparaat in de gaten houden is een goede start en wellicht voldoet dit aan de behoeften van veel mensen, maar Schermtijd gaat nog een stap verder door je in staat te stellen om het gebruik te beperken.

Schermtijd beperken

Schermtijd biedt drie mogelijkheden om je gebruik te beperken:

  • Apparaatvrije tijd:
    zoals ik hierboven uitlegde, stelt dit je in staat om op bepaalde tijdstippen te voorkomen dat je je apparaten gebruikt. Je stelt het in bij InstellingenSchermtijdApparaatvrije tijd, waarbij je alleen maar de schakelaar voor Apparaatvrije tijd hoeft aan te zetten en begin- en starttijden hoeft te definiëren. Helaas kun je geen afwijkende tijd instellen voor weekenden.
    Apparaatvrije tijd instellen.
    Setting Downtime.

     
  • Applimieten:
    om voor een hele categorie van apps de hoeveelheid tijd te beperken die je eraan kan besteden, ga je naar Instellingen Schermtijd Applimieten en tik je op Voeg limiet toe. In het daaropvolgende scherm kun je instellen wat de limiet moet zijn en kiezen voor welke dagen van de week de limiet geldt. Als je een limiet voor jezelf instelt, kun je jezelf de mogelijkheid geven om de limiet te negeren zodat hij alleen lastig is. Voor een kind zul je dat wellicht niet doen. Er zijn categorieën voor Sociale netwerken, Games, Amusement en nog veel meer, hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat je een limiet in zult willen stellen voor Creativiteit of Productiviteit. De categorieën zijn ook van toepassing op websites in Safari, dus als je de limiet voor Sociale netwerken probeert te omzeilen door direct naar de website van Facebook te gaan, zal Schermtijd toch ingrijpen.
    Een hele categorie apps beperken.
    Limiting an entire app category.
  • Individuele apps beperken:
    Apple maakt het niet erg duidelijk, maar je kunt limieten voor individuele apps en websites instellen door op de grafiek voor dagelijks gebruik in Instellingen Schermtijd te tikken en vervolgens, in het stukje voor meestgebruikte apps, op een app of website en dan op Voeg limiet toe te tikken. Dit kan handig zijn als je wil voorkomen dat je een bepaalde app te veel gebruikt, maar tegelijkertijd een andere app uit dezelfde categorie wel wilt kunnen blijven gebruiken.
    Limiting a single app.

Bij alle limieten waarschuwt Schermtijd je vijf minuten voordat de tijdslimiet verstrijkt. Na die vijf minuten krijg je nog een bericht dat je de limiet bereikt hebt.

Als je meer tijd wil om iets af te ronden, kun je de limiet negeren voor de rest van de dag of voor 15 extra minuten. Als je een wachtwoord voor Schermtijd hebt ingesteld, heb je dat wachtwoord nodig om de limiet te negeren. Op het thuis-scherm zul je zien dat beperkte apps grijs zijn met een klein tijdslimieticoon naast de naam om te tonen dat je ze niet kunt openen.

 What happens when you hit the time limit.

Het probleem met Apparaatvrije tijd en Applimieten op basis van categorie is dat dit heel breed is. Het kan gebeuren dat je daardoor geen app meer kunt gebruiken die misschien wel noodzakelijk is. Je kunt een bepaalde app op een zwarte lijst zetten, zoals hierboven beschreven, maar je kunt hem ook op een witte lijst zetten zodat je hem altijd kunt gebruiken.
Om hiervoor apps te kiezen, ga je naar Instellingen Schermtijd Altijd toestaan en tik je op de groene knop naast de gewenste apps.
Standaard zijn Telefoon, Berichten, FaceTime en Kaarten altijd toegestaan, maar je kunt elk van deze apps beperken behalve Telefoon. Verder kun je Klok, Zoek mijn iPhone of Instellingen niet beperken. Ook kun je Safari zelf niet beperken, maar materiaal binnen Safari is beperkt volgens je instellingen.

Kinderen hebben al slimme routes gevonden om de limieten in Schermtijd te omzeilen (zie “Hoe kinderen Screen Time in iOS 12 omzeilen”, 21 oktober 2018), en een manier om dat een halt toe te roepen is om een applimiet in te stellen voor de categorie Alle apps en Categorieën en dan individuele apps op de witte lijst te zetten. Het grote nadeel van deze techniek is dat Apple je niet toestaat om websites aan de witte lijst toe te voegen, dus dat betekent dat alle websites beperkt zullen worden als de limiet bereikt wordt (behalve natuurlijk apple.com).

Oudercontrole met Schermtijd

Apple heeft de beperkingen voor het zien van bepaald materiaal in iOS 12 verhuisd naar Instellingen Schermtijd Materiaal en privacy. Wat volgt, is een samenvatting van wat je hier kunt vinden.

  • iTunes Store en App Store:
    hier kun je instellen of je kinderen apps kunnen installeren en verwijderen, of aankopen vanuit apps kunnen doen. Ik beveel aan om als je kinderen hebt alles hier op Sta niet toe te zetten, en om voor deze veranderingen altijd een wachtwoord te vereisen. Sta in elk geval het verwijderen van apps niet toe, want een van de manieren om Schermtijd te omzeilen is om een app te verwijderen en opnieuw te installeren.
  • Toegestane apps:
    je kunt hier kiezen welke apps van Apple je wilt toestaan, en dat lijkt wellicht zinloos gegeven de applimieten, maar het interessante hier is dat je de toegang tot Siri en dicteren kunt beperken, mocht je dat willen.
  • Beperkingen voor materiaal:
    hier kun je de toegang tot bepaald materiaal beperken, maar het probleem is dat het bijna alleen maar om materiaal van iTunes gaat, dus het zal je niet helpen bij bijvoorbeeld YouTube of Netflix. De instelling voor webmateriaal is interessant omdat die de toegang tot websites "voor volwassenen" kan beperken, maar hij is erg onbetrouwbaar en onmogelijk te configureren.
  • Privacy:
    dit is een lange lijst met instellingen waarbij je de privacyinstellingen van je kinderen kunt aanpassen. Het is waarschijnlijk een goed idee om dit te doen voor een jong kind, maar een te zwaar middel voor een ouder kind.
  • Sta wijzigingen toe:
    je zult elk van deze instellingen willen bekijken om te bepalen of je ze voor je kind wil gebruiken. Sommige zul je inderdaad willen beperken, en andere niet, zoals Tv-aanbieder. Volumebegrenzing is handig als je kind een koptelefoon gebruikt en die regelmatig te hard zet.

Als je Delen met gezin gebruikt en hier ook Schermtijd voor hebt aangezet (je kunt dit doen in Instellingen Jouw naam Delen met gezin Schermtijd), heeft Schermtijd ook een deel Gezin, met de namen van je familieleden. De eerste keer zal Schermtijd je echter door de instellingsstappen heen leiden. Daarna krijg je, als je op de naam van een kind tikt, de volledige interface voor Schermtijd, inclusief het daadwerkelijke apparaatgebruik van je kind. Dat is een prachtige manier om te zien wat je kinderen uitspoken zonder dat je over hun schouder hoeft mee te kijken. En je kunt die instellingen natuurlijk ook vanaf je apparaat beïnvloeden.

Wat gebeurt er als je kind op een limiet stuit en door moet gaan met werken? Er verschijnt dan een koppeling waarmee het kind om meer tijd kan vragen, wat vereist dat het wachtwoord wordt ingetikt. Zodra je dat gedaan hebt, kun je kiezen voor een verlenging van 15 minuten, 1 uur of de rest van de dag. Je kunt dit op het apparaat van je kind doen of, als je Delen met gezin gebruikt, op je eigen iPhone of iPad.

Schermtijd is natuurlijk nog steeds geen vervanging voor ouderwets ouderlijk toezicht, maar ik vind het nuttig om mijn eigen schermgebruik te reguleren. Ik worstelde daarmee totdat ik door iOS 12 zag hoeveel tijd ik per dag op sociale media besteed, en dankzij Schermtijd heb ik mijn tijd opnieuw kunnen indelen met meer training, lezen en het leren van Spaans met Duolingo (zie “FunBITS: Duolingo maakt talen leren leuk”, 14 juni 2013). Hasta luego!

 

Een andere bron hierover kan je vinden bij iCulture

Schermtijd is een handige functie, waarmee je zelf kunt bepalen hoeveel tijd je aan je iPhone besteedt. Je krijgt meer inzicht in welke apps je gebruikt en blokkeert de toegang na een bepaald aantal minuten of uren gebruik. Wil je minder met je iPhone bezig zijn en meer met de mensen om je heen? Dan is Schermtijd de functie die je moet hebben. Lees alles in deze Schermtijd uitleg!

  • Uitleg
  • Toestellen
  • Mogelijkheden
  • Gebruiken
  • Voordelen
  • Beschikbaarheid

 

Lees verder bij iCulture