Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

In 2013 zou het dan uiteindelijk gaan gebeuren.

Er waren wilde speculaties over een goedkopere, budgetsmartphone van Apple, nadat het merk sinds jaar en dag slechts ver-tegenwoordigd was in het topsegment. Die nieuwe budget smart-phone werd uiteindelijk de iPhone 5C, welke absoluut niet als budget smartphone gezien kan worden.
Zowel prijstechnisch als qua specificaties doet de iPhone 5C mee in het hoge middensegment/topsegment, terwijl de iPhone 5S het summum van het topsegment vertegenwoordigt. Waarom heeft Apple de overstap niet gemaakt naar budgettoestellen, zoals bijvoorbeeld Samsung dat wel heeft gedaan?

 

Kannibalisme

Apple heeft een ijzersterk imago neergezet, en dit imago verklaart een groot deel van het succes van het merk. Mensen kopen een Apple omdat het een Apple is; ze waarderen het besturingssysteem, de kwaliteit, de status, het design.
Mocht Apple daadwerkelijk een budgettoestel op de markt brengen (denk aan 200€ à 300€ voor een simlockvrij toestel), dan zou hoogstwaarschijnlijk een substantieel deel van de verkopen van dit toestel ten koste gaan van de verkoopcijfers van de luxere en duurdere modellen van Apple zelf.
Het zou klanten betreffen die sowieso al voor Apple zouden kiezen, alleen dan nu voor een instapper in plaats van een topmodel. Apple doet nochtans alleen mee in het topsegment, en waarom zouden ze deze strategie aanpassen? De verkoopcijfers van zowel de iPhone 5C als de iPhone 5S blazen de concurrentie omver, ondanks de relatief hoge prijzen. Mensen willen Apple en zijn bereid daar wat meer voor neer te tellen.

Imago Apple staat voor luxe en kwaliteit

Door slechts smartphones in het topsegment aan te bieden, houdt Apple een bepaald imago hoog. De producten die ze aanbieden zijn technisch zeer geavanceerd, gebruiksvriendelijk en voorzien van de nieuwste en meest kostbare toepassingen denkbaar in een smart-phone.
Daar betalen gebruikers voor, maar het gevolg is ook dat deze gebruikers vrijwel unaniem lyrisch zijn over hun iPhone en geen mogelijkheid onbenut laten om anderen van de superioriteit van Apple, de iPhone en iOS te overtuigen.
Mocht Apple echt een budgetphone willen gaan aanbieden, dan zal het bedrijf ergens op moeten beknibbelen om de prijs te drukken. Denk aan minder sterke processoren, minder geavanceerde camera’s, schermen van mindere kwaliteit, batterijen met minder capaciteit.
Dit soort aanpassingen zullen de gebruikservaring benadelen. Natuurlijk betaal je minder, en krijg je daarvoor minder. Maar Apple voorkomt nu dat hun smartphones in verband gebracht kunnen worden met gebrekkige, negatieve gebruikservaringen. Apple staat nu voor status, kwaliteit en een super gebruikservaring. En dat is omdat ze slechts topproducten aanbieden, en die komen met een prijskaartje.

Never change a winning team

Een budgetsmartphone heeft een groot nadeel voor een bedrijf als Apple. De term ‘budget’ insinueert een smartphone aangeboden voor een schappelijke prijs, en een schappelijke prijs drukt de winstmarge.
Het is een gegeven dat fabrikanten relatief veel minder winst maken op de instapmodellen dan op hun topmodellen. Apple biedt alleen topmodellen aan en hanteert de grootste winstmarges in de industrie. Gekoppeld met de verkoopcijfers is het gevolg dat geen enkele producent van smartphones in de buurt komt van de winsten die Apple weet neer te zetten.

Wet van de remmende voorsprong overboord

Apple gaat niet op haar lauweren rusten nu ze haar positie boven aan de markt verworven heeft. Integendeel,  Apple blijft investeren in de toekomst.
De gigantische winstmarges bieden ruimte voor even gigantische investeringen in jong talent, baanbrekende innovaties en nieuwe technieken. In plaats van de concurrentie dichterbij te laten komen, bouwt Apple de voorsprong verder uit.
Apple domineert de markt en bepaalt ook wat die markt doet; de andere producenten lopen achter de feiten aan en proberen bij te blijven bij de innovaties van Apple.
Grote valkuil voor hen is dat Apple haar vindingen goed bewaakt; Apple staat bekend om het beschermen van haar patenten en daagt andere fabrikanten geregeld voor de rechter. Vooral met Samsung heeft Apple vaak een ‘appeltje te schillen’!

bron: iPadhulp