Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

7. Koning der Apps

Apps - zowel voor voor Android als voor IOS - zijn er in alle soorten en maten. In Google Play vind je een bijna onuitputtelijke hoeveelheid mobiele Applicaties.
Maar er is één probleem: het overgrote deel is 'rotzooi'. Overtuig je zelf maar: 

- Google  verwijdert 60.000 Apps uit Play Store (De Standaard)

- 2 weken later kon je in Dutchcowboys lezen: 'Malware in 32 Android Apps'. Deze werden 9 miljoen keer gedownload via Google Play!

Apple telt nu (mei 2013) af naar de 50ste miljard downloads - zonder problemen!

 Omdat iedere ontwikkelaar zomaar zijn software op de mobiele Apps voor Android tablets kan maken, werkt de helft voor geen meter en ziet de andere helft er totaal niet uit.

Dank zij een veel strenger deurbeleid, moeten iOS-Apps voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. 

Eerder was hier als prake van "fragmentation". Maar android-ontwikkelaars gaan nog verder, zij spreken over "device fragmentation” (afbrokkeling door de vele verschillende toestellen) en beklagen zich hierover:

  "Natalia Luckyanova: 99.9% of support emails are complaining their device isn't supported. We currently support 707 devices. Mindblowing.

David Smith: My android developer stats show 1443 unique devices on Android Market. You're almost half way there ;-) Congrats on the launch.

Ontwikkelaars beklagen er zich over dat er teveel verschillende (Android) toestellen zijn. Dat maakt het voor hen zeer moeilijk om een App te schrijven die perfect draait op alle Android tablets. Zij ondersteunen slecht 707 van de 1443 toestellen!

Google werkt aan een oplossing

Google is zich bewust van het voortdurende probleem van fragmentatie bij Android, maar zegt dat het toch op een snel tempo zal blijven innoveren. Tegelijk zoekt het Androidteam naar een oplossing om de updates sneller naar nieuwe toestellen te brengen.

Volgens Burke zou een meer modulaire software er voor moeten zorgen dat fabrikanten sneller updates en tweaks kunnen doorvoeren in aparte onderdelen van de software.

Burke zei ook nog dat Google probeert een beter begrip te krijgen van de verschillende types hardware waar Android op draait. Veel instaptoestellen in opkomende markten draaien het oudere Gingerbread vanwege hardwarebeperkingen, zoals beschikbaar geheugen.
“We proberen Android efficiënter te maken, zodat instaptoestellen de software kunnen gebruiken,” vertelde Burke.
Om dat te verhelpen zet Google verder in op de ontwikkeling van Project Butter, dat de interface vlotter moet doen werken. Burke zei nog dat ontwikkelaars ook op goedkopere telefoons moeten testen, en niet alleen op high end krachtpatsers.

(Bron: Smartbizz)

Game-machine iOS


Het lukt Android niet om de Games van iOS te onttronen.

Google heeft deze week een volledig op Android gericht game-centrum aangekondigd, compleet met achievements, leaderboards en savegames in de cloud. Maar is dit genoeg om Android tot een volwaardig game-platform te smeden? Feit is namelijk dat het maken van Android-versies van games bij veel ontwikkelaars onderaan de prioriteitenlijst staat en games meestal eerst beschikbaar komen in Apple’s App Store.

Voor menig spellenmaker is het bijzaak, iets dat nu eenmaal moet gebeuren. Zelfs vandaag de dag is het moeilijk om een spel te vinden dat uitsluitend beschikbaar is voor het Linux-platform, of een ontwikkelaar die bereid is om zijn eeuwige liefde aan Android te verklaren. Mensen mogen dan wel Android-games ontwikkelen, ze lijken er geen plezier in te hebben.

Android-gaming is niet leuk
Owen Faraday, redacteur van Pocket Tactics, die enige tijd geleden voor Wired over Android gaming schreef, noemde de Google-marktplaats "een desolate woestijn".

Nicolas Vining van Gaslamp Games noemt - recht voor de raap - de hele procedure een nachtmerrie. "Er zijn gewoon te veel Android-apparaten met verschillende specificaties, beeldformaten en -resoluties, software revisies en conflicten. Je kunt geen Android-spel lanceren zonder dat je een enorme lading werk krijgt voor de ondersteuning. Als klein bedrijf kunnen we iets dergelijks niet aan."

De ontwikkelaars krijgen ook te maken met een even grote hoeveelheid problemen. Veel piraterij, ernstige apparaat-fragmentatie en een gebruikersbasis die ogenschijnlijk minder geneigd is om te betalen voor premium apps - dit zijn allemaal variabelen die ontwikkelaars het leven zuur maken.

Bron: techhive.com/

Voor ontwikkelaars is het ontwikkelen voor de Galaxy S4 compleet anders dan de HTC One of Xperia Z.